Možná tomu nebudete věřit, ale na konci minulého roku si dva členové představenstva konkurenčních pojišťoven v diskuzi pod příspěvkem na Facebooku vyměnili názor na možnosti ukončení pojištění. A pak že se na FB řeší jen obrázky jídla, zvířátek a miminek 🙂 Ale zpět k pojištění.
V Pillow si myslíme, že pojišťovny nemají věznit své klienty a bránit jim v odchodu jinam. Klient má s pojišťovnou zůstávat dobrovolně, protože je spokojený s jejím službami, a ne proto, že odejít nemůže. A jsme rádi, že podobný názor mají i další společnosti, společně tak můžeme pojištění vrátit důvěru, kterou si zaslouží.
Pojďme se (poprvé na českém internetu) podívat, jak která pojišťovna umožňuje klientům ukončit smlouvu pojištění motorových vozidel.
Pojišťovna | Možnost ukončení | Výpovědní lhůta |
Allianz | Jednou ročně | 6 týdnů před |
AXA | Jednou ročně | 6 týdnů před |
ČPP | Ke každé platbě | 6 týdnů před |
ČSOB | Jednou ročně | 6 týdnů před |
Direct | Dohodou kdykoliv | – |
Generali ČP | Jednou ročně | 6 týdnů před |
Kooperativa | Ke každé platbě | 6 týdnů před |
Pillow | Ke každé platbě | 2 týdny před |
Slavia | Jednou ročně | 6 týdnů před |
Uniqa | Jednou ročně | 6 týdnů před |
Zákon garantuje možnost odejít od jedné pojišťovny k jiné jednou ročně, pokud klient o ukončení dá pojišťovně vědět alespoň 6 týdnů předem. Takhle dlouhá doba ale patří do minulého století, a ne do současné digitální a instantní doby.
Za prvé: jednou ročně je z pohledu klienta nesmyslné, pokud platí čtvrtletně nebo měsíčně. Představte si, že Spotify nebo Netflix platíte měsíčně a když chcete skončit, řeknou vám: „Smůla, ještě zaplatíš dalších 9 měsíců“. Jediné správné řešení je umožnit každému klientovi ukončit smlouvu ke každé splatnosti pojistného, tj. ke každé platbě.
Za druhé: limit 6 týdnů v době, kdy se všichni snažíme maximálně digitalizovat a zefektivňovat procesy, je neobhajitelný. Je smutné číst v diskusích na internetu zkušenosti klientů, kdy popisují, že poslali výpověď o 2 dny později (tj. celých 40 dní předem) a pojišťovna jim odpověděla „Smůla, další rok musíte být u nás“. Společným cílem všech pojišťoven by mělo být nastavit interní procesy tak, aby bylo možné ukončit smlouvu 24 hodin před počátkem dalšího platebního období. Podobně to má Apple, Netflix a další.
Bylo by krásné, pokud by si jako novoroční předsevzetí dali všechny pojišťovny jednoduchý cíl: dát všem klientům možnost ukončit pojištění ke každé platbě a co nejvíce zkrátit výpovědní lhůtu. Protože i pojištění by mělo být fér.