Evropská jednička

Aktuální analýza Pillow pojišťovny se zaměřila na pojištění vozidel dle ujetých kilometrů v Evropě a v USA. Výsledky jsou překvapující a tím hlavním je zjištění, že Česko je v Evropě jednoznačně největším inovátorem. Předběhlo tak i mnohem vyspělejší trhy jako je Velká Británie nebo Německo.

Pojištění vozidel dle ujetých kilometrů (v angličtině označované jako Pay-per-mile) k určení ceny přidává kromě parametrů vozidla a řidiče také ujeté kilometry. Vychází z toho, že pokud vozidlo jezdí méně, jeho vystavení se možné nehodě je menší. Zatímco majitelé aut s nižším nájezdem v tradičním pojištění prakticky doplácejí na škody řidičů, v pojištění dle kilometrů mají spravedlivější, a tedy nižší cenu.

Oficiální seznam pojistitelů využívající platbu dle kilometrů není k dispozici, analýza se opírá o informace vydávanými jednotlivými pojistiteli. Výstup analýzy ve formě seznamu pojistitelů v Evropě a USA s produkty Pay-per-mile je uveden v následující tabulce. Podobné produkty lze ale nalézt i v dalších zemích. Mezi známější patří pojišťovna Beema v Arabských Emirátech nebo ICICI Lombard v Indii.

 
 Pojišťovna (produkt)  Stát Web Dokládání dokumentů
 Metromile  USA  Metromile.com  OBD-II
 Nationwide (SmartMiles)  USA  Nationwide.com  OBD-II
Mile Auto  USA  Mileauto.com  Foto každý měsíc
 Liberty Mutual (ByMile)  USA  Libertymutual.com  OBD-II
 Allstate (Milewise)  USA  Allstate.com  OBD-II
 Mobly  Belgie  Mobly.be  OBD-II
 Emil  Německo  Emil.de  OBD-II
 Fri:day  Německo  Friday.de Jednou ročně stav
 ByMiles  UK  Bymiles.co.uk  OBD-II, connected
 Pillow  Česko  Mypillow.cz  Foto jednou ročně
 Allianz  Česko  Allianz.cz  Foto jednou ročně
 Uniqa (SafeLine)  Česko  Uniqa.cz  Telematická jednotka
 

USA: Dříve inovace, dnes standard

Zatímco před 2 lety byla průkopníkem platby dle kilometrů jediná pojišťovna (Metromile), k dnešnímu dni zařadilo produkt dle ujetých kilometrů do své nabídky i tradiční „pojišťovácké“ giganty jako Allstate, Nationwide nebo Liberty Mutual. Nový přístup se tak přesouvá od strat-upů do běžného využití.

Změna začala ještě před pandemií Covid, ta ji ale významně urychlila,“, komentuje vývoj Martin Podávka, spoluzakladatel a inovátor Pillow pojišťovny. „Karanténa automaticky přinesla otázku, proč platit stejnou cenu za pojištění, když s autem jezdím méně. Jedinou spravedlivou odpovědí z pohledu spotřebitele je pojištění podle ujetých kilometrů.

Fotografie jako alternativa sledovacího zařízení

Aby pojišťovna mohla vyúčtovat ujeté kilometry, potřebuje znát jejich aktuální stav. Větší část pojišťoven používá OBD-II port pojištěného vozidla. Tímto portem jsou vybavena auta vyrobená po roce 1996. Pojišťovna po sjednání pojištění zašle klientovi zařízení podobné USB flashdisku, které zasune do OBD-II portu. Výhodou tohoto přístupu je automatická komunikace a odesílání dat např. přes mobilní aplikaci a z pohledu pojišťoven také možnost sledovat i jiné parametry než pouhý nájezd. Cena tak může záviset i na stylu jízdy odvozeného ze zrychlování, brždění, zatáčení vozidla nebo i čase a místu, kde vozidlo jezdí. Zároveň se tak jedná o nevýhodu, na cenu podle způsobu jízdy zatím nejsou klienti připraveni stejně tak jako na ztrátu části svého soukromí. Druhou nevýhodou je nutnost zasílat speciální zařízení, což navyšuje náklady na pojištění a neumožňuje vyjet s vozidlem ihned po uzavření pojistné smlouvy.

Z analýzy vyplynulo, že již tři pojišťovny používají k reportování stavu kilometrů jednoduchý systém zaslání fotografie tachometru (přesněji odometru) klientem. Jedná se o český vynález a proto nepřekvapí, že ho používají hned dvě české pojišťovny. Příjemným překvapením ale je, že tento způsob „okopírovala“ i další pojišťovna. Jedná se o Mile Auto, která nabízí pojištění dle kilometrů na americkém trhu například i ve spolupráci se značkou Porsche. Můžeme tak k největším českým vynálezům – kontaktním čočkám, lodnímu šroubu, kostce cukru a slovu robot – přidat i focení tachometru pro účely pojištění dle kilometrů.

Když jsem se rozhodoval, jak v Česku zavést pojištění dle kilometrů, byla pro mě fotografie jednoznačnou volbou“, vysvětluje Jakub Strnad, vizionář, zakladatel a ředitel Pillow pojišťovny. A současně vysvětluje proč: „Základním principem, který (nejen) v pojištění vyznávám, je důvěra. V tomto případě mezi klientem a pojišťovnou. A díky důvěře není třeba žádné sledovací zařízení ve vozidle, ale stačí chytrý mobilní telefon, který už má prakticky každý.

Česko: příští rok půl milionu klientů

Jednotlivé pojišťovny nejen v Česku nezveřejňují počet pojištěných vozidel s produktem dle ujetých kilometrů. Celkový počet pojištěných vozidel zahrnuje nejen produkt s nájezdem, ale i bez kilometrů, který byl nabízen dříve nebo se jedná o flotilové pojištění, jehož cena zatím na kilometrech také nezávisí.

Spoluzakladatel, hlavní matematik a procesní stratég Pillow pojišťovny Marcel Beno na základě dostupných informací odhadl aktuální počet klientů v Česku s produktem dle kilometrů na 400 000. „Všechny tři pojišťovny, které na českém trhu produkt nabízejí, rostou v počtu pojištěných vozidel rychleji než ostatní. Vozidel s podprůměrným nájezdem, a tedy s lepší cenou v produktu dle kilometrů, může být v Česku zhruba 2,5 milionu. Hranice půl milionu klientů s pojištěním dle kilometrů bude zcela jistě prolomena příští rok a jeden milión do tří let,“ předpovídá Marcel Beno.

A víte, jaká je cena dle ujetých kilometrů pro vaše vozidlo? Zjistíte ji jednoduše během 1 minuty v naší kalkulačce zde.